متفورمین متابولیسم نیتروژن و اوره را تحت تأثیر قرار می‌دهد

16 سپتامبر2016- "متفورمین" رایج ترین داروی ضد دیابت خوارکی بطور قابل توجهی بر مسیرهای متابولیکی تاثیر می‌گذارد. محققان مرکز دیابت هلمهولتز در مونیخ با همکاری مرکز دیابت آلمان (DDZ) در دوسلدورف نتایج تحقیقات خود را درمجله‌ی Diabetesمنتشر کردند.

متفورمین رایج‌ترین داروی خوارکی ضد دیابت با افزایش حساسیت به انسولین در کنترل قندخون بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 موثر است. بر اساس تعدادی از مطالعات این دارو همچنین خطر بروز عوارض قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

 سال گذشته، یک گروه از محققان به رهبری دکتر Sattlerدریافتند که مصرف متفورمین با فعال شدن کمپکس پروتئینی  AMPKموجب کاهش کلسترول بد یا  LDLمی شود.

 هدف دکترSattler   و گروهش، در گروه تحقیقات متابولیسم در واحد تحقیقات اپیدمیولوژی مولکولی در موسسه‌ی اپیدمیولوژی IIدر مرکز هلمهولتز درک مکانیسم‌های مولکولی فعالیت متفورمین بود.

تغییر پروفایل متابولیتها با مصرف متفورمین در مطالعه ی KORA1

در تحقیق اخیر، تیمی ازمحققان میان رشته‌ ای توانستند ویژگیهای بیشتری از این دارو را توضیح دهند. نویسنده‌ی اول این تحقیق دکتر Adamگفت: نتایج تحقیقات ما نشان داد که متفورمین همچنین متابولیسم نیتروژن و اوره را در بدن تعدیل می کند.

او درهمکاری نزدیک با دکتر Brandmaier و سایر همکارانش پروفایل‌های متابولیتی(323 مولکول کوچک) شرکت کنندگان در مطالعه‌ی مبتنی بر جمعیت KORA1  را بررسی کردند. محققان متابولیت‌های خونی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 تحت درمان با متفورمین (در مجموعن 74 نفر) با افرادیکه  تحت درمان با متفورمین نبودند (115 نفر) مقایسه‌ و تفاوت‌های توزیع متابولیت‌های این افراد را بررسی کردند. سپس آنها یافته‌های خود را با بررسی نمونه‌های بیش از 1500 شرکت کننده تایید نمودند.

غلظت اسید آمینه یک نکته‌ی مهم

تغییرات غلظت اسید آمینه سیترولین با مصرف متفورمین در بین تغییر سایر متابولیت‌ها بطور قابل توجهی شاخص بود. غلظت سیترولین (اسیدآمینه‌ای که نام آن برگرفته از Citrullus vulgaris یا هندوانه‌ی ابوجهل است که حاوی مقادیر زیادی از این اسید آمینه می‌باشد) در بیماران دیابت نوع 2 تحت درمان با متفورمین بطور قابل توجهی پایین‌تر از غلظت آن در نمونه‌های خونی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بود که تحت درمان با متفورمین نبودند.  محققان معتقدند این کاهش غلظت یکی دیگر از نتایج فعالیت کمپکس پروتئینی AMPK به دلیل مصرف متفورمین است.

دکتر Sattler می‌گوید: نتایج آنالیزهای ما نشان داد که فعال شدن مسیر AMPK بوسیله‌ی متفورمین بر متابولیسم نیتروژن و اوره از طریق آنزیم دیگری که غلظت سیترولین را کاهش می‌دهد، تأثیر می‌گذارد. به نظر محققان مصرف مقادیر بیشتر سیترولین می‌تواند تأثیر مثبتی بر سیستم قلبی عروقی بیماران تحت درمان با متفورمین داشته باشد. یک مطالعه‌ی فالوآپ قرار است توسط این گروه از محققان برای آنالیز اثرات مرتبط با متفورمین بر سایر مسیرهای متابولیکی اصلی مانند چرخه‌ی اسید سیتریک انجام شود.

منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/312929.php